if only you are not an indonesian ...

Wednesday, April 24, 2019

Kashmir : breathtaking view of Sonamarg

Sonmarg (translation: "Meadow of Gold") is a hill station in Ganderbal district in the Indian state of Jammu and Kashmir about 80 km north-east of Srinagar
Sonmarg gives rise to The Three Sisters (Kashmir). In its vicinity lies the great Himalayan glaciers of Kashmir Valley namely Kolhoi Glacier and Machoi Glacier with some peaks of above 5,000 m: Sirbal Peak, Kolhoi Peak, Amarnath Peak and Machoi Peak. Sonmarg is situated in a valley at the bank of Nallah Sindh, 87 km north-east from Srinagar. It is a popular tourist destination, nestled within the imposing Himalayan peaks.[1] It lies at an altitude of 2800 m above sea level. The drive to Sonmarg passes Nallah Sindh, a major tributary of the Jehlum River in the Kashmir valley. It is upwards of sixty miles long valley and deep rock-grit gorge to open grassy meadow land and village-dotted slopes.  
Sonmarg has no permanent settlement and is inaccessible during winter due to heavy snowfall and avalanches. At the 2011 India census,[2] Sonmarg had a population of 392, excluding tourists and those working in the tourism industry. Males constitute 51% and females constitute 49%. These are the permanent residents of Sonmarg though seasonally. 

 tidak ada cukup kata untuk melukiskan keindahan Sonamarg di musim panas. mungkin lebih cantik lagi di musim semi. tetapi tidak mungkin di musim dingin sebab salju yang turun akan sangat intens dan tebal sehingga tidak mungkin dilalui kendaraan apapun. hanya pasukan militer menjaga perbatasan yang berada di area ini saat musim dingin.

kami sempat mampir ke satu perkampungan nomaden di sini, saat pawang kuda kami membantu ibunya membawa belanjaan ke rumahnya. kami tidak keberatan sebab malah memberi kami kesempatan lebih dekat masuk ke perkampungan yang hanya terdiri beberapa rumah yang sepertinya terbuat dari batu dan atap terpal. 

mereka memang hidup berpindah tenpat tergantung musim. anak anak mereka tidak sekolah. ketika saya tanyakan kepada driver, katanya memang tabiat mereka sulit diubah. tidak mau menetap meskipun  pemerintah memberi bantuan. pekerjaan mereka umumnya berkaitan dengan ternak dan pertanian. 

konon ada 25% dari seluruh jumlah penduduk di Kashmir yang memiliki kebiasaan hidup berpindah tempat seperti ini.  

Sonamarg ini menjadi lembah dan kota terakhir yang kami kunjungi selama di India. India selatan yang sangat eksotik dengan pesona sejarahnya yang luar biasa. India utara dengan kecantikan alamnya yang luar biasa juga. keduanya sangat layak dikunjungi. meskipun awalnya banyak drama dan ketakutan, saya tetap ingin kembali lagi ke India. di musim semi terutama. 


saat ada kesempatan lagi, pasti kami akan lebih siap bertualang dengan bekal informasi lebih banyak selain sedikit pengalaman sebelumnya. 


just in case diantara pembaca blog ini ada yang ingin ditanyakan tentang trip ke India, silakan kontak saya by email : alfie_not@yahoo.com 
saya akan senang sekali kalau bisa membantu mempersiapkan perjalanan ke sana. supaya lebih menyenangkan.  


 For most of history, man has had to fight nature to survive; in this century he is beginning to realize that, in order to survive, he must protect it. Jacques-Yves Cousteau
 Sonamarg, please wait for us ...





No comments:

Post a Comment